Een beschouwing van het wappeuze denken
Een beschouwing van het wappeuze denken
Hart van Nederland heeft een onderzoek gedaan waar uitkomt
dat ongeveer de helft van de mensen in Nederland (51%) redeneert zonder toeval,
oftewel overal eerder causale samenhang ziet tussen (ook ongerelateerde)
dingen, wat in politiek opzicht vaak resulteert in het geloven in één of meerdere complotten. Ik
was geschokt door dit aantal. Ik zal hieronder sociaal psycholoog Bastiaan
Rutjens citeren en met hem instemmen dat het hoog tijd wordt een vak als
(wetenschaps)filosofie op middelbare scholen in te voeren. En, voeg ik daar
zelf aan toe, een vak mediawijsheid. Want als de helft van nieuwe generaties
allemaal vroeger of later de wappeuze afslag nemen, dan zijn de rapen gaar voor
onze parlementaire democratie.
Het complotdenken komt in de contemporaine geschiedenis met
vlagen omhoog schieten. Zo heb ik zelf via een vriendengroep middenin zo’n golf
gezeten die voortkwam uit de gebeurtenissen van 9/11. De Britse David Icke was
toen de goeroe en de opper complotdenker. In Amerika hadden ze Alex Jones.
David Icke had uit zijn research een compleet alternatieve westerse
geschiedenis uitgedacht. Ons gebruikelijke onderwijs in landen als Groot-Brittannië
en Nederland kon eigenlijk zo de prullenbak in. Geheime genootschappen en privé
samenkomsten van slechts een paar invloedrijke individuen regeerden al eeuwen
de hele wereld tot op de dag van vandaag. Door zijn research stuitte Icke op
een goeroe in Afrika die hem de theorie bijbracht dat deze zogenoemde Illuminati
eigenlijk bestaan uit shapeshiftende reptielen die een menselijke vorm aan
kunnen nemen. George W. Bush en Tony Blair waren zulke kwaadaardige reptielen.
David Icke heeft een flinke boekenplank vol geschreven en is iemand die overal
een antwoord op heeft. Ook toen een Amerikaanse interviewer dat eens tegen hem zei
had hij daar weer een antwoord op. Maar goed, ik houd mij liever aan de
geschiedenis en de realiteit zoals de meeste mensen die kennen. Over geschiedenis
gesproken…
In de tijd van de Verlichting in de achttiende eeuw werd er
in Europa nagedacht over hoe wij de samenleving het beste konden vormgeven. Het
feodale stelsel lag achter ons en wij waren ook wel klaar met vorsten met
absolute macht - verlichte despoten of niet. Verschillende filosofen, zoals
Thomas Hobbes, John Locke en Jean Jaques Rousseau kwamen met een stelsel dat
wij leerden kennen als het Sociaal Contract. Daarin werden wij het eens dat om
vreedzaam met elkaar te kunnen samenleven, en niet allemaal onze egoïstische
belangetjes na te streven, wij uit vrije wil een overheid instellen die boven
ons staat en de algemene wil van de bevolking uitvoert en beschermt. Kort
gezegd komt het erop neer dat wij staatsburger worden door een stukje van onze
aangeboren vrijheid in te leveren, in ruil voor het staatsburgerschap in een
samenleving met iedereen waarbij de overheid de vrede en veiligheid waarborgt
en de algemene wil van het volk vertegenwoordigt. Wij gaan eens in de zoveel
tijd naar de stembus om voor de partij te stemmen die onze voorkeur heeft, maar
leggen ons daarna neer bij de daaruit voortvloeiende regering die boven ons
staat (en dus democratisch gekozen is). Wij hebben rechten en plichten en veel
vrijheden, maar geen absolute vrijheid. Die gaven we op in ruil voor het
staatsburgerschap. Het Sociaal Contract dus.
Forum voor Democratie aanhangers beweren dat we in een
dictatuur leven. Iedere inperking van onze vrijheid, vaak nog tijdelijk ook, wordt
als dictatoriaal bestempeld. Mijns inziens is het gevaar veel eerder dat als de
democratie omver geworpen wordt, wat Gideon van Meijeren wil, dat we juist dan
in een dictatuur terecht komen. Een extreem rechtse dictatuur zoals Forum dat
voor zich ziet. Dit soort mensen lijken in Nederland te denken dat onze
vrijheid absoluut moet zijn. En tevens dat vrijheid de allerhoogste of de enige
waarde is. Maar veiligheid en solidariteit zijn ook belangrijke waardes, laten
we dat niet vergeten. Die zijn niet ondergeschikt aan vrijheid. Solidariteit
speelt een belangrijke rol in de corona pandemie, namelijk vaccineren om
onszelf te beschermen, maar vooral ook degene met een zwakkere gezondheid. Ook
zijn onze belasting- en verzekeringsstelsels hierop gebaseerd. Natuurlijk is vrijheid een
groot goed. Mensen die in armoede leven of kansenongelijkheid aan den lijve
ondervinden vechten dagelijks voor meer vrijheid. Maar dat wil niet zeggen dat
wij bovengeschikt zijn aan onze overheid, die de wil van het volk
vertegenwoordigt en wij zelf democratisch gekozen hebben. Soms moeten wij een
beetje inschikken, zoals dat bijvoorbeeld nodig was en is in de corona pandemie
met de lockdown’s en vaccinaties.
De corona pandemie was een uitzonderlijke crisis die om
uitzonderlijke maatregelen vroeg. De regering is wijs geweest door een team van
experts te raadplegen - Plato zou instemmend geknikt hebben - : het RIVM onder
leiding van Jaap van Dissel. De premier heeft het volk toegesproken vanuit het
torentje en ons verder goed op de hoogte gehouden via persconferenties. De
lockdowns waren verantwoord. Ik behoor tot de meerderheid in dit land die vindt
dat de overheid naar beste vermogen heeft gehandeld met de kennis die op dat
moment voor handen was. Ook over het optreden van onze minister president in
deze pandemie heb ik niets dan lof. De persconferenties hielden ons alert en
gaven ons richtlijnen hoe te handelen. Ik heb vier prikken tegen corona gehad
inmiddels, heb anderhalve meter afstand behouden, heb mondkapjes gedragen, heb
mensenmenigtes ontweken, en ik heb tot op heden geen corona gehad.
Kwalijk vond en vind ik dat wetenschappers sinds de pandemie
bedreigd worden, bijvoorbeeld wetenschappers van het RIVM. Wetenschappers komen
met data dat voortvloeit uit empirisch onderzoek. Sommige burgers nemen blijkbaar
data niet meer aan voor feiten. Heel extreem gezegd lijken zij te beweren dat
wetenschap ook maar een mening is. Nee, dat is het dus niet. Niemand kan om
empirisch uitgezochte data heen. De overheid beriep en beroept zich op empirische
data. Het beleid dat de overheid maakt op basis van die data is iets anders dan
de data an sich. Met het beleid kan je het oneens zijn. Maar niet met de
data.
Het beleid van de overheid wordt verworpen met de kreten dat
onze vrijheid wordt afgenomen en wij in een dictatuur leven. Dan nog moet je je
er bij neerleggen. De wetenschap, ook in het klimaatdossier, wordt ook zwartgemaakt
of verworpen bijvoorbeeld door te verwijzen naar belangenverstrengeling. Men
verwijst naar waar de financiering van onderzoeken vandaan komt en doet dat dan
af als niet onafhankelijk. En zo kunnen we doorgaan. Dit wantrouwen van de
overheid en wantrouwen van empirische kennis wordt gebezigd door mensen die
ergens in hun leven de “red pill” hebben genomen. Deze omschrijving, afkomstig
uit de film The Matrix, gebruiken complotdenkers zelf ook graag: “Ik heb de “red
pill” genomen en zie de wereld nu totaal anders”. Inderdaad zien zij de dingen dan
precies honderdtachtig graden omgedraaid. Je gaat het pas zien als je het
doorhebt, zeggen zij ook wel. Mensen die dus de wappeuze afslag hebben genomen.
Voordat zij het doorhebben nemen ze één en vaak ook meerdere complottheorieën
aan. En tegenwoordig wordt deze manier van denken in de Tweede Kamer
gekanaliseerd en versterkt door de politieke partij Forum voor Democratie. En
daar wordt het gevaarlijk voor onze democratie.
Ik ben van de week op Twitter een aantal dagen lang in
gesprek geweest met een complotdenker en Forum voor Democratie aanhanger, en zij
benadrukte keer op keer dat wat zij deed gewoon kritisch nadenken is. Inderdaad
hoor je dat complotdenkers vaak zeggen: “ik ben een kritisch denker”. Maar vaak
slingeren zij zelf de wildste complottheorieën de wereld in. Ze willen dus
gezien worden als kritisch denker, maar passen dit kritisch denken niet toe op
allerlei theorieën die ze van internet plukken en kritiekloos aannemen.
Selectief kritisch zou je dus kunnen zeggen.
Hoe komt het dat mensen allerlei complottheorieën erop
nahouden? Heel simpel gezegd: de wereld is te complex. Omdat de wereld zo
complex is, en er vele ernstige, nare en gevaarlijke dingen gebeuren, willen
mensen graag weg van de angst die dit oproept en grip op het leven krijgen. Bij
grote ingrijpende gebeurtenissen, zoals 9/11 en de corona pandemie zoeken we
naar antwoorden om met onze onzekerheid om te gaan. Dan hoef je op internet
niet lang te zoeken naar iemand of een theorie die het allemaal heel simpel
samenvat. En die simpelheid vinden mensen aantrekkelijk.
Op de website van de Universiteit van Amsterdam staat een
interview gepubliceerd met de aan die universiteit werkende sociaal psycholoog
Bastiaan Rutjens. Aan hem werd gevraagd: hoe ontstaan complotten? Rutjens: “Ten
eerste is er de grote complexe gebeurtenis waarin meer factoren een rol spelen
en er niet één duidelijke oorzaak is aan te wijzen of oplossing om herhaling te
voorkomen. Hierdoor kunnen mensen angstig en onzeker worden en het gevoel
krijgen de controle te verliezen. Dat gebeurde bij 9/11 en nu bij Covid19. Je
wilt zo’n gebeurtenis in de toekomst graag kunnen voorspellen en voorkomen, terwijl de werkelijkheid
weerbarstig is en zich moeilijk laat vangen in een simpel causaal schema. Een
complottheorie doet dit wel, die maakt het voorspelbaar. Die presenteert
bijvoorbeeld een sinistere samenzwering die aan de touwtjes trekt. Dan weet je
wat je moet doen, namelijk die samenzwering vernietigen.”
Dit laatste is belangrijk, want blijkbaar willen mensen de
samenzwering vernietigen. Maar als er in het landelijke parlement een politieke
partij zit die herhaaldelijk spreekt over dat wij as we speak in een
samenzwering zitten, en spreekt over het partijkartel, het cultuurmarxisme,
spionnen op universiteiten, immuuntherapie in de samenleving, het behoud van de
boreale samenleving, vraagtekens zetten bij het taboe op geweld door de
bevolking, zinspelen op het volk dat moet optrekken naar de Tweede Kamer en
daar blijven, et cetera, dan bestaat er het gevaar dat het gevolg van die
politieke partij daar vroeg of laat gehoor aan gaat geven.
Samengevat: er zijn heel veel mensen die geneigd zijn tot
complotdenken, en deze mensen hebben nu in de Tweede Kamer een politieke partij
die ruimte en context geeft aan dit soort denken. Nu vraagt u zich misschien
af: kunnen we mensen die de wappeuze afslag genomen hebben, weer terug brengen naar
onze kant? In mijn persoonlijke leven ben ik daarin onsuccesvol geweest. Ook bij
mijn recente gesprek op Twitter bleek dat wij geen centimeter dichter bij
elkaar kwamen. De wetenschap weet best veel over complotdenkers, maar vrij
weinig over hoe wij dit denken kunnen verminderen. Vakken in ons onderwijs
toevoegen zoals wetenschapsfilosofie en mediawijsheid lijkt mij een goed idee.
Maar voor de mensen die geen onderwijs meer (gaan) volgen? Daarover moeten wij
nog maar eens goed nadenken. In ons aller belang.
Reacties
Een reactie posten