Mijn reactie op het debat tussen Susan Neiman en Bas Heijne over woke
De Amerikaans-Duitse filosofe Susan Neiman werd op 4 april jongstleden geïnterviewd door Trouw over haar boek Links is niet woke. Zij trekt in haar boek ten strijde tegen wat zij noemt het tribalisme dat linkse idealen ondermijnd. Vorige week ging essayist Bas Heijne in Arminius in Rotterdam met haar in debat. Heijne schreef daaropvolgend zijn bezwaren tegen de opvattingen van Neiman in een stuk in de NRC. Ik heb deze ontwikkeling met belangstelling gevolgd en heb het een en ander tegen woke, maar ook tegen de kritiek van Bas Heijne in te brengen.
Zowel
Neiman, Heijne als ik kunnen elkaar vinden als voorstander van sommige strijd
die door woke gestreden worden. Woke heeft bijvoorbeeld de kwalijke kanten van
het kolonialisme op de voorgrond van het historisch besef van het Westen geplaatst.
Zo ondersteun ik ook de strijd in de #metoo affaire tegen geweld op vrouwen en #blacklivesmatter
tegen racisme. Wanneer we Nederlanders gaan onderscheiden als praktisch- en
theoretisch geschoolde mensen in plaats van laag- en hoogopgeleid, dan zie ik
dat als vooruitgang. Als een aanzienlijke groep in de samenleving, en ook de
kwaliteitskranten, niet meer spreekt van blanke en donkere maar van witte en
zwarte mensen, dan zal ook ik dat -na een beetje wennen- overnemen.
Zo lijkt het
alsof woke in mijn ogen alleen maar goede dingen agendeert. Maar dat is niet
het geval. Ik vind bijvoorbeeld dat het censureren van de kinderboeken van
Roald Dahl, dat onlangs met behulp van sensitivity readers is gebeurd, een zeer
slechte zaak is. We moeten boeken en burgers uit de historie in de context
blijven zien van dat verleden, en niet met de moraal van vandaag boeken of
mensen van toen gaan aanpassen of cancelen. Ik ben tegen die cancelcultuur. Ook
alle standbeelden van figuren uit de zeventiende eeuw naar beneden halen vindt
niet mijn voorkeur, liever zie ik dat er bordjes naast de standbeelden gehangen
worden die de historie van context voorzien. Want mensen zijn diamanten met
vele facetten aan hun identiteit. Het reduceren van iemands identiteit tot een
enkel aspect, en hem/haar daarop geheel cancelen, vind ik een kwalijke zaak. Als iemand uit het verleden een smet op
zijn/haar blazoen had, dan kunnen we daarover in gesprek gaan en een nuance
aanbrengen in het beeld wat we hebben.
Tot zover
zijn Neiman, Heijne en ondergetekende het geloof ik wel eens.
Bas Heijne brengt
in zijn stuk in de NRC onder de aandacht dat we in een nieuwe eeuw leven en dat
de tijden veranderd zijn sinds de vorige eeuw. We hebben nu een veel
individualistischer geworden samenleving en dito burgers. We zien dat
individuen opkomen voor hun eigen (deel)zaakjes. We zijn allemaal kleine
“ikjes” geworden. Heijne bestrijd Neiman niet die zegt dat woke iets tribaals is, maar stelt dat wij inmiddels allemáál
tribaal zijn geworden. Iedereen komt op voor zijn eigen zaak en stelt zich
teweer tegen de maatschappij, die verandert moet worden. Of juist niet veranderen, want de groep boeren
die strijd tegen de stikstofmaatregelen, zijn ook een tribaal groepje. We
vinden het dus ook op rechts, wat de tijdgeest als een bonte verzameling van
individuen en kleine groepjes aanstreept. Toch is Heijnes analyse niet geheel
juist.
Neiman stelt
dat linkse mensen drie belangrijke opvattingen delen: universalisme (waarden en
normen die voor iedereen ter wereld gelden), het onderscheid tussen recht en
macht, en het voor mogelijk houden van vooruitgang.
In plaats
van het universele van de menselijke waardigheid stelt woke de
identiteitspolitiek, die Neiman liever het tribalisme noemt. Met tribalisme
bedoelt ze het bijbelse stamgedrag, het verzamelen rond een specifieke groep.
Daar krijg je afgunst en conflicten van.
Mijn mening:
we verliezen een groep voor de grotere zaak: de bescherming van de democratie
en het stimuleren van gedragsverandering wegens de klimaatmaatverandering. Woke
graaft zich in, in haarkloverijen zoals sensitivity readers, en valt mensen zelfs
aan die voor de grotere zaak aan hun kant staan. Ditzelfde zien we ook bij
vegans. Die zijn zo fel op hun zaak en alleen die zaak brengen ze keer op keer
onder de aandacht. Ze willen mensen een spiegel voorhouden. Daar creëren ze
juist vijanden mee, want mensen willen daar niet mee geconfronteerd worden. Die
gaan dan in de ontkenning of in de verdediging.
Bas Heijne
zegt dat wij allemaal tribaal zijn geworden. Maar ik ben het met Neiman eens
dat tribaal zorgt voor uitsluiting van de anderen. Dit heeft onverdraagzaamheid
tot gevolg naar de anderen en dat je vijanden creëert met polarisatie tot
gevolg. Tribalen creëren hun eigen groep en strijden dan tegen de hele
maatschappij. Zelf wil ik niet tot een tribale groep behoren. Wat ik wel wil is
gemeenschapszin om te strijden voor ons gemeenschappelijk doel.
Dus ik zie
an sich wel positieve kanten van enkele onderwerpen die woke voorop de agenda
heeft gezet, maar ik behoor kennelijk niet tot een van die groepen en wordt ook
tot mijn verbijstering niet door die groepen geaccepteerd wanneer ik mijn steun
betuig. Zij steunen mij op hun beurt ook niet als ik het over mijn persoonlijke
tribale deelonderwerpen zou willen hebben. Dat doe ik mede daarom dan ook niet.
Ik strijd liever voor de grotere, gemeenschappelijke thema’s als democratie en
klimaatmaatregelen, die ik als dé uitdagingen van onze tijd zie. Vóór (delen
van) het universalisme zouden eigenlijk idealiter én woke én links én rechts moeten
zijn. Want democratie en klimaatmaatregelen zijn in ons aller belang.
Reacties
Een reactie posten