Laten we het tij keren in het immigratiedebat
In het jaar 2000 gooide hoogleraar Paul Scheffer een knuppel in het hoenderhok met zijn essay Het multiculturele drama. Dit essay leidde tot verhitte debatten en de auteur trok het land in om met het volk te praten en in debat te gaan. Hij verdiepte zijn studie en dat mondde uit in het vuistdikke boek Het land van aankomst, gepubliceerd in 2007.
Het multiculturele drama in Nederland is sindsdien niet
minder geworden. Het ongenoegen in de maatschappij en de uitdagingen van
immigratie zijn gebleven. En het laatste decennium heeft het populisme, dat
opkwam met Pim Fortuyn, aan electoraat gewonnen, tot het moment heden ten dage
dat de anti-immigratiepartij van Geert Wilders met 37 zetels de grootste partij
in het land is geworden. Rechts Nederland werd door de jaren heen steeds
uitgesprokener en de toon van het debat werd alsmaar feller, totdat we nu met
een uiterst radicale rechter vleugel in het land zitten opgescheept. Voor mij
reden om de analyse van Paul Scheffer eens goed door te nemen, waar het
allemaal mee begon, en er mijn bescheiden licht over te laten schijnen.
Had Scheffer gelijk?
De teneur van zijn boek is dat Scheffer de situatie in
Nederland te eenzijdig problematiseert, te zwart kleurt, zodat zijn boek
misschien wel (onbedoeld) kon uitgroeien tot een handboek voor het latere radicaalrechts;
een voedingsbodem voor een zienswijze die door de jaren heen alsmaar extremer
is geworden. Het onverhulde racisme is inmiddels uit de mottenballen en
openlijk terug in de spotlight. De vreemdeling is de zondebok geworden. Scheffer
wilde de vreemdeling blijven zien als vreemdeling, ondanks een steeds
succesvollere integratie van de tweede en derde generatie immigranten, en zo
had die vreemdeling van meet af aan al geen kans om de mozaïek van Nederland
kleurrijker te maken. Om die mozaïek van Nederland als kleurrijk te ervaren. Een
beschouwing van de immigratie en zijn boek dus, en een aanzet voor een mildere
toon, die alle Nederlandse ingezetenen verdienen.
Is immigratie een ramp?
Paul Scheffer geeft mij gaandeweg zijn boek het gevoel dat
we in een onoverkomelijke ramp van een situatie zijn gekomen in Nederland en in
Europa. Maar ik vind dat hij het multiculturele drama overdrijft, vooral als
hij beweert dat met de islam integratie nauwelijks mogelijk is. Ik zal twee
voorbeelden noemen die relativerend kunnen werken op zijn met dikke lijn
onderstrepen van problemen met migranten. Scheffer zegt dat het verschil met migranten
in Amerika en bij ons is dat wij hier een ruimhartige verzorgingsstaat hebben,
die schrijnende armoede voorkomt. Diezelfde ruimhartigheid zorgt er volgens
Scheffer voor dat dit met name bij migranten tot grote inactiviteit leidt. Zo
zijn er veel migranten die in de bijstand zitten. Nu, ruim vijftien jaar na het
verschijnen van zijn boek, kunnen wij echter rustig vaststellen dat de
werkloosheid eigenlijk behoorlijk laag is in Nederland en is dat al jaren. Er
zitten zo’n 397.000 mensen in de bijstand; dat is voor autochtonen 2% en voor
immigranten minder dan 5%. Dus er zijn wel meer migranten in de bijstand, maar
toch nog geen 5%. Oftewel, 95% van de migranten is niet afhankelijk van de
bijstand en voorziet in een eigen inkomen.
Het tweede voorbeeld waar Scheffer streng op is, is het hoge
misdaadcijfer onder migranten. De cijfers wijzen uit dat zo’n 6,5% van de
migranten één of meerdere keren in aanraking is gekomen met justitie. En ja,
ook dit percentage ligt hoger dan bij de autochtone bevolking. Maar het
betekent ook ontegenzeggelijk dat 93,5% van de migranten niét in aanraking is
gekomen met justitie. Veruit de meeste mensen dus. Het is discriminerend en
groepsbelediging om hele gemeenschappen van slecht gedrag te beschuldigen, wat
maar al te vaak gebeurt. Ik wil met deze twee voorbeelden geen problemen onder
het tapijt moffelen, maar wel relativeren tot ware proporties. Laten we de
problemen niet groter maken dan ze zijn. In feite dalen de misdaadcijfers in
Nederland al meer dan vijftien jaar op rij.
Terrorisme in Nederland?
Met 9/11 maakte de westerse wereld kennis met
moslimterrorisme. Nadien hebben wij nog vele particuliere en grotere aanslagen
meegemaakt in Europa. Maar een grote terroristische aanslag is Nederland tot
dusver bespaard gebleven. We hebben de gruwelijke moord op Theo van Gogh gehad,
we hebben Samir A. gehad die de pas afgesneden is bij het beramen van een
aanslag, we zagen Gökmen T. die in een tram in Utrecht meerdere mensen heeft
neergeschoten en we zagen een paar IS-strijders die naar Syrië zijn vertrokken om
dood en verderf te zaaien. Gelet op de ergste misdaad die voortdurend
plaatsvindt in de wereld, vind ik deze op zich schokkende feiten in aantal niet
zo groot.
Grootschaligere (moslim)terreur hebben we gezien in London,
in Madrid, In Zaventem, in Brussel, in Parijs en op kerstmarkten in Duitsland.
Dat was allemaal enorm schrikken. Een echte aanslag op grote schaal hebben wij
in Nederland niet gehad. Gelukkig maar. Kennelijk hebben we in Nederland toch
iets van een mild klimaat wat dempend werkt en waarin veel mensen gematigd zijn
en het niet al te slecht met elkaar voor hebben.
Scheffer haalt in zijn boek ook de massale rellen aan van
immigranten in de Franse voorstad Clichy-sous-Bois van 2005, waarbij scholen en
bibliotheken vernield zijn en duizenden auto’s in brand gestoken. Dit was een
buitensporige uitbarsting van geweld en het hoofd van de Franse
inlichtingendiensten telde in zijn carrière van tien jaar wel 47 min of meer
ernstige uitbarstingen van geweld. Ook deze massale rellen van Franse omvang kennen wij eigenlijk niet in Nederland.
Getto’s of probleemwijken?
Scheffer betoogt dat er segregatie is ontstaan wat tot
gettovorming leidt. Ook hier mag ik weer opmerken dat wij wel wijken hebben die
in aanmerking komen voor de kwalificatie getto, maar dat die er toch nog altijd
beter bijliggen dan de getto's in Amerika, de favela’s in Brazilië en de
banlieus in Frankrijk. Probleemwijken hebben we meer, maar die zijn er vooral
in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De grote steden dus. Dat zijn dan
ook wereldsteden met wereldproblemen. Maar ook hier liggen dus verschillen met
Nederland en de rest van de wereld. Het valt op dat Scheffer de problemen van
de rest van de westerse wereld er telkens bij moet halen om vervolgens te
wijzen naar de problemen met immigranten in Nederland. Daarmee blaast hij onze
problemen hier ter lande op tot te grote proporties.
In een lang, uitvoerig betoog wijst Scheffer op de grote
problemen die immigratie oplevert voor de ontvangende landen. Immigranten
zouden de verzorgingsstaat uithollen, zouden voor steeds meer gekleurde mensen
zorgen waardoor de oorspronkelijke bevolking steeds meer gemarginaliseerd wordt
(een combinatie van lage geboortecijfers onder de oorspronkelijke westerlingen
en hoge immigratie van niet-westerlingen), er zou gettovorming ontstaan met
grote groepen kansarmen, de heersende cultuur zou onder druk komen te staan. Al
die dingen zien we in bepaalde mate gebeuren, echter is het niet zo dramatisch
als de auteur het doet voorkomen. We leven in een geglobaliseerde wereld waar
we steeds meer grote steden hebben waar de hele wereld in samenkomt. Ook in
Nederland. En dat waren we niet gewend. Maar de wereld en Nederland zijn veranderd
en keren niet weer terug. Dat betekent dat wij onze opgebouwde exuberante
welvaart -want rijk zijn wij- nu wat meer moeten delen met steeds meer nieuwkomers.
Mijn vraag is: wat is daar erg aan?
Een goede gastheer
Kunnen we nou echt niet gewoon een beetje opschuiven en een
goede gastheer zijn? De wereld verandert, dat is een constante in de
geschiedenis, en ik zie niet in waarom wij dat zo desastreus zouden moeten
vinden. Een belangrijke waarde waarmee ik ben opgegroeid is solidariteit met mijn
medemens. Wereldwijd is er na de eeuwen van kolonialisme een groot gebrek gebleken
aan internationale solidariteit, dat is uitgemond in een rijk noorden en een
arm zuiden. Nu worden wij geconfronteerd met een voortdurende immigratiestroom naar
onze landen die ertoe noopt dat wij een stukje van onze rijkgevulde taart delen
met nieuw gekomen mensen, mensen die simpelweg ook alleen maar uit zijn op een
vredig bestaan en een prettig plekje onder de zon.
En die nieuwe Nederlanders moeten wij aansporen en helpen in
te burgeren en te integreren in Nederland. Dat gaat ons lukken. De integratie
van nieuwkomers is sinds het doemdenken van Scheffer aanzienlijk vooruit
gegaan. Bijvoorbeeld onder de nieuwe generaties Marokkanen en Turken die hier
geboren zijn zien we dat in principe iedereen Nederlands spreekt en met
verkiezingen naar de stembus gaat. Er is voorzichtig een middenklasse aan het ontstaan
en er zijn inmiddels vele voorbeelden van personen die het hebben geschopt tot
burgemeester, wethouder, advocaat, journalist, schrijver, kunstenaar,
zorgprofessional en ga zo maar door. Zorgen zijn er bij een deel van de
autochtone bevolking, die in oude wijken wonen met veel immigranten, omdat ze
zich gaandeweg vreemden zijn gaan voelen in hun eigen wijk. In sommige wijken
in Nederland is de autochtone bevolking tot een minderheid teruggedrongen.
Daarom is gentrificatie van die wijken ook belangrijk, waarbij een spreiding
van culturen en spreiding van sociaaleconomische klassen plaatsvindt, en zodoende
gettovorming wordt tegengegaan. Zoals dat in mijn eigen wijk het
Soesterkwartier in Amersfoort prima gaat. De meerderheid van de wijk is autochtoon,
maar mijn tandarts is Iraniër, mijn hulpverlener is Turkse, mijn kappers zijn
Koerdische Irakezen, mijn pakketbezorger is Iraniër en mijn favoriete roti
bezorger is Hindoestaan. Met al die mensen heb ik prima contacten en mijn wijk
is er simpelweg gekleurder van geworden.
Een handreiking
Als ik een oplossing voor de spanningen in de samenleving
zou mogen geven, dan ligt dat in de lijn van de noodzaak inspanningen te
leveren voor een nieuwe formulering van Nederlands burgerschap. Wat is goed
Nederlanderschap waar iedereen naar kan streven? Kunnen we daar woorden aan
geven? Wat populistische partijen doen is wijzen op de onoverbrugbare
verschillen, dat simpelweg leidt tot een ‘botsing der beschavingen’. Zelf zie
ik liever een nieuw geformuleerd begrip van burgerschap verschijnen, die
ongeveer het midden houdt tussen de nationale ziel en de vreemde cultuur. Waarden
als vrijheid, verantwoordelijkheid voor elkaar en respect voor verschillen
zouden daarin een plaats kunnen krijgen. Interculturele burgerberaden voor meer
onderling begrip zouden we kunnen invoeren. Een vorm van burgerschap die
inclusief is voor iedereen, met behoud van onderdelen van eigenheid. Waarbij ik
aanteken dat ik niet doel op de formulering van een nationale identiteit. Want
die leidt meteen al naar het buitensluiten van groepen. Waar het om gaat en zal
gaan in Nederland, is of wij met zijn allen een nieuw ‘wij’ kunnen vinden. De
huidige tendens ter radicaal rechtse zijde is echter dat de immigratie wordt
aangegrepen voor een einde daarvan. En dat kan mijns inziens nooit leiden tot
iets goeds.
De tekortschieting van de meetmethode van Scheffer
Paul Scheffer blijft in zijn boek maar herhalen dat veel
Marokkaanse en Turkse mannen van boven de veertig in de ziektewet zitten of
zich arbeidsongeschikt hebben laten verklaren. Die mannen werken niet en dat is
slecht want daarmee kosten ze maatschappij geld in plaats van dat ze van nut
zijn voor de economie. Dat principe, dat een bijdrage leveren aan de economie
iets goeds is en in een uitkering zitten iets slechts is, de mens reducerend
tot economisch nut, daar moeten we nu eindelijk eens van af. Het is het
grootste dogma dat er is bij de elite en de overheid en zelfs bij veel burgers.
Je hoeft niet eens goed te leven, je geweten is schoon, zolang je maar werkt.
Als je niet werkt, ben je een profiteur. Zo is het toch? Ik zou Paul Scheffer
erop willen wijzen dat er honderdduizenden banen zijn, bemand door werkende mensen
en weliswaar economisch van nut, maar echter alleen schade en afbreuk doen aan
de maatschappij, het milieu verzieken en de desastreuse klimaatverandering tot
stand brengen. Dat kunnen wij gerust bullshitjobs noemen. Want zeg nou zelf, wat
dragen al die duizenden mensen bij aan de maatschappij met hun duurbetaalde
banen op de Zuidas? Wat doen stewards en stewardessen voor de maatschappij,
behalve onze vakantieverslavingen in stand houden en mede het versnellen van de
klimaatverandering mogelijk helpen maken? Wat helpen al die lagen managers in
de zorgsector? Wat dragen ‘investment bankers’ bij aan een betere wereld? Wat hebben
we aan influencers die commerciële producten op internet aanprijzen? En zo kan
ik nog wel even doorgaan.
Het helpt dus niet met de vinger te wijzen naar immigranten
die vaker werkloos zouden zijn, want volgens mij kan je beter werkloos zijn en
een beroep doen op de overheid als je in tal van andere opzichten wel een
bijdrage levert aan de maatschappij, zoals via mantelzorg of vrijwilligerswerk,
en ook is het beter dan werk waarmee je een ronduit negatieve bijdrage levert
aan maatschappij, milieu of klimaat.
Overbevolking, geen omvolking
Er zijn kortgezegd inderdaad grote uitdagingen die
immigratie met zich meebrengt. Voor Nederland is de kans op overbevolking een
risico. Realistisch gezien dienen we daarom een doordachte en geleide
immigratiepolitiek te voeren. Nederland heeft een maximale capaciteit aan
inwoners die het dragen kan. We hebben nu al overvolle wegen, een overvol
spoorwegennetwerk, een groot woningtekort en overvolle steden. Voor een klein
land als Nederland zijn we met achttien miljoen inwoners wel redelijk aan onze
taks gekomen. Maar door het lagere geboortecijfer van autochtonen en de
noodzaak arbeidsmigranten hierheen te laten komen voor de vergrijzing en de economie,
zal Nederland gestaag meer gekleurd raken, zonder dat we meteen hoeven te
vrezen voor zoiets als omvolking, wat niets meer is dan een beladen nazi
complottheorie. Ik blijf het nieuwe Nederland het liefst zien als een
verrijking van omstandigheden -met al haar uitdagingen-, in plaats van de
teloorgang of langzame ondergang van ons Avondland en onze cultuur. We hebben
alleen een gekleurder palet gekregen.
Scheffer schrijft in 2007: "Mocht de beweging van
mensen inderdaad niet beheersbaar blijken te zijn, dan is het geen gewaagde
voorspelling dat de wereldwanorde binnen onze grenzen voor een hevige
polarisering zal zorgen in de samenleving. Daarmee zou de democratie duurzaam
onder druk komen te staan." Dat hebben we nu dus ook in bepaalde mate zien
gebeuren, maar ik hoop dat we dat tij weer kunnen keren met zijn allen. Vreemdelingenhaat
kunnen we missen als kiespijn.
Scheffer schrijft: "Het is niet zo dat er een simpele
samenhang is tussen de aantallen migranten en de omvang van het populistische
electoraat, maar wel blijkt dat cultureel protectionisme bij zulke kiezers
zelfs zwaarder weegt dan de vrees voor sociale daling." Ik breng graag in
herinnering enkele belangrijke Nederlandse waarden die de filosoof Baruch
Spinoza aan Nederland heeft meegegeven: tolerantie en respect voor diversiteit.
Hij pleitte voor tolerantie en respect voor verschillende religieuze en culturele
overtuigingen. Zelf was Spinoza ook een immigrant, een Portugese Jood, die, dat
moge duidelijk zijn, een geweldige bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse
cultuur. Spinoza is nog steeds een voorbeeld voor velen en laten wij zijn
oproep van tolerantie en respect voor diversiteit daarom serieus nemen. Laten
wij die waarden hoog houden. Dat is wat anders dan de haat en uitsluiting die
door Wilders verkondigd wordt jegens een deel van de bevolking en waarvoor, zo
stel ik vast, Paul Scheffer in 2000 en 2007 in intellectuele zin alvast een
duwtje in die richting heeft gegeven.
Graag geef ik de lezer tot slot nog een gedachte mee ter
overdenking. Als Nederlanders, met onze vele psychische problemen, onze hoge
eenzaamheidscijfers, onze hoge burnoutcijfers, het vaak ontbreken van
emotionele steunpilaren binnen de eigen sociale kring, onze gebroken gezinnen,
onze zakelijkheid, onze geslotenheid, onze nadruk op economisch nut (succes is
een keuze, falen eigen schuld)…. zou het niet zo kunnen zijn dat wij misschien
wat kunnen leren van onze nieuwe medelanders, van de vele andere culturen die
nu in ons land wonen, en die nu dicht bij huis als het ware een voorbeeld
kunnen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van hechtere sociale- en familiebanden,
waarin veel leed niet alleen gedragen hoeft te worden? Misschien kunnen wij het
gesprek (her)openen en leren wij nog wat.
Reacties
Een reactie posten